Frågor och svar
Om Studora
Vilka operativsystem stödjer Studora?
– Studora stödjs av Windows (Chrome, Edge), Chrome OS (Chrome), macOS (Safari, Chrome), iOS 12.2 eller senare versioner (Safari) och Android (Chrome). Studora fungerar också i fler operativsystem och webbläsare, men där kan vi inte garantera full funktionalitet. Studora fungerar ej för iOS 11.
Fungerar Studora på surfplatta och telefon?
– Javisst! Innehållet på Studora anpassas efter den enhet du använder. En del e-böcker fungerar dock bäst att läsa på dator.
Varför är det begränsad funktionalitet i Android?
– Då Android saknar stöd för att byta färg på text i mobilläget så är den funktionen avaktiverad på de enheterna, men det är fullt möjligt att göra detta på en dator.
– Det förekommer extra, upprepad, text på vissa Androidenheter i anteckningar och i vissa fall kommer text kommer tillbaka vid snabb utsuddning på telefon
Hur köper jag i Studora?
– Leta upp de produkter du är intresserad av och välj köp. Betalning sker via Klarna där du också kan välja att dela upp betalningen. Du får tillgång till din produkt direkt efter genomfört köp.
Kan jag köpa fysiska böcker på Studora?
– Nej, Studora är en digital tjänst. De fysiska böckerna kan köpas på studentlitteratur.se.
Jag hittar inte de böcker jag söker? Kommer ni lägga till fler böcker och kurser?
– Ja, Studora kommer att utökas med fler böcker och fler kurser inom andra ämnen. Besök studentlitteratur.se för att se hela Studentlitteraturs utgivning av kursböcker.
Support
Vem kontaktar jag om något inte fungerar?
– Testa först att uppdatera sidan. Om problemet kvarstår så vänligen kontakta vår Kundservice på info@studora.se.
Produkter
Kan jag läsa böckerna offline?
– Nej, du behöver vara uppkopplad för att använda Studora.
Hur länge har jag tillgång till min e-bok eller kurs?
– E-böcker och kurser är tillgängliga i 180 dagar efter genomfört köp. När perioden har löpt ut avslutas din tillgång automatiskt.
Ingår en fysisk bok?
– Det ingår inte fysiska böcker i Studora. Studora innehåller endast digitalt material. Fysiska böcker kan t ex köpas på Studentlitteratur.se.
Vad betyder “e-bok“ och “mobilanpassad e-bok“?
– E-bok är en bok med fast layout och sidnummer medan en mobilanpassad e-bok har en flödande layout som går lätt att läsa på små skärmar.
Tillgänglighetstiden för min bok löper ut innan tentan, kan jag förlänga den?
– Du har alltid möjlighet att köpa om en produkt efter att tiden gått ut.
Vad gör jag om min e-bok eller kurs inte öppnas när jag väljer den?
– Vänta och försök igen men om problemet kvarstår så kontakta vår support på info@studora.se.
Jag ska läsa kursen X. Ska jag köpa kursen eller böckerna?
– Våra kurspaket innehåller extra kursmaterial som föreläsningar, filmer och poddar. Allt detta erbjuds till ett ännu bättre pris än att köpa böckerna, i kursen, var för sig.
Hur köper jag en kurs?
– Sök upp den kursen du läser och gå in på dess produktsida där du väljer köp.
Varför hittar jag inte boken jag vill köpa?
– Studora har inte alla böcker tillgängliga ännu. Så länge kan du söka upp den tryckta boken eller kontakta Kundservice på info@studora.se för att tipsa om en bok som du tycker saknas.
Finns alla Studentlitteraturs böcker att köpa i Studora?
– Studora har för närvarande ett urval ur Studentlitteraturs sortiment tillgängligt vid start. Detta utbud kommer att utökas successivt.
Jag ser bara mina böcker på Mina Produkter-sidan och inte mina kurser längre?
– Tänk på att det finns ett filter högst upp så det kan vara att du valt att filtrera på bara böcker.
Läsa böcker
Kan jag söka på innehåll i böckerna?
– Det går att söka på innehållet i boken när du har läsaren öppen. Sök utanför läsaren, till exempel på Min sida, utför inte en sökning i texten i respektive bok.
Går det att aktivera nattläge i e-boksläsaren?
– I de mobilanpassade böckerna går det att ställa in nattläge i menyn för läsarinställningar.
Jag behöver större text när jag läser. Hur ändrar jag textstorlek?
– I de mobilanpassade böckerna går det att ställa in textstorlek i menyn för läsarinställningar. I de böcker som har en fast layout får du använda zoom-verktyget.
Det blir fel när jag öppnar en bok. Var ska jag vända mig för att få hjälp?
– Börja med att testa att tömma cache i din webbläsare (se nedan för instruktioner). Om problemet kvarstår, vänligen kontakta vår Kundservice på info@studora.se och meddela vilken bok du har problem med.
Hur tömmer jag cache i min webbläsare?
- Chrome
- Edge
Kommer jag tillbaka till samma sida när jag öppnar boken igen?
– Ja, vår läsare kommer att komma ihåg var du läste sist och skicka dig till den sidan.
Hur växlar jag mellan e-bok och mobilanpassad e-bok?
– I läsaren kan du, när båda alternativen finns tillgängliga, byta vilket läge du vill ha när du vill och behålla din position i boken.
Hur anpassar jag min mobilanpassade e-bok? (Nattläge, typsnitt, teckstorlek mm.)
– Välj i menyn för läsarinställningar för mobilanpassad e-bok så kan du via panelen ställa in precis hur du vill ha din läsupplevelse.
Sök
Varför hittar jag inte boken jag vill köpa?
– Studora har inte alla böcker tillgängliga ännu. Vänligen kontakta vår support på info@studora.se för att tipsa om en bok som du tycker saknas.
Boken jag sökt på visas inte, vad beror det på?
– Studora har för närvarande ett urval ur Studentlitteraturs sortiment tillgängligt vid start. Detta utbud kommer att utökas successivt.
Finns alla Studentlitteraturs böcker att köpa i Studora?
– Nej, alla Studentlitteraturs böcker finns inte som e-böcker i Studora. Vi har för närvarande ett urval ur Studentlitteraturs sortiment tillgängligt. Detta utbud kommer att utökas successivt.
Kan jag söka på annat än ämne, titel, författare eller isbn?
– För att få snabba och relevanta sökningar görs det inte fritextsök utan bara på de termer som listas.
Köp
Hur köper jag en bok?
– Leta upp de produkter du är intresserad av och klicka på köp. Betalning sker via Klarna där du också kan välja att dela upp betalningen. Du får tillgång till din produkt direkt efter genomfört köp.
Kan jag köpa fysiska böcker på Studora?
– Nej, Studora är en digital tjänst. De fysiska böckerna kan beställas på studentlitteratur.se.
Finns det möjlighet att se olika upplagor av en produkt?
– Nej, Studora har endast den senaste upplagan av en bok.
Jag köpte fel produkt, kan man häva köpet på något sätt?
– Kontakta vår Kundservice så kan de hjälpa dig.
Jag köpte en bok och vill nu köpa en kurs som boken ingår i – måste jag då betala för boken jag redan har en gång till?
– I nuläget går det inte att tillgodogöra sig en bok som ingår i en kurs som man redan har köpt. Du får dock en rabatt på allt innehåll när du köper en kurs och tillgångstiden för boken börjar räknas från det att du köpt kursen.
Kan jag få rabatt om jag köper många böcker?
– Varje produkt köps enskilt men köp av kurspaket (kurs) ger en rabatt för de enskilda produkterna som ingår.
Kan jag se en översikt över mina köp på Studora?
– Du kan inte se en köphistorik, men du har alltid dina produkter listade på Mina Produkter-sidan även om de inte är aktiva.
Det blev något fel när jag genomförde köpet så jag fick inte min bok, vad gör jag nu?
– Om köpet har registrerats och produkten inte listas kontakta vår Kundservice.
Vad gör jag om min köpta e-bok eller kurs inte visas på Min sida eller Mina produkter?
– Om köpet har registrerats och produkten inte listas så kontakta vår Kundservice.
Kommer ni lägga till fler böcker och kurser?
– Ja, Studora kommer att utökas med fler böcker och fler kurser kontinuerligt.
Finns det något sätt att automatiskt förnya ett köp när det går ut?
– Nej. Du måste förnya dina köp manuellt. Du måste alltså köpa produkten igen efter att tillgänglighetstiden gått ut.
Prova kurser kostnadsfritt
Hur gör jag för att prova en kurs?
– Du måste skapa ett kostnadsfritt konto på Studora för att kunna prova en kurs utan kostnad. Efter att du skapat ditt konto kan du aktivera din provperiod på provaknappen som finns bredvid köpknappen för respektive kurs på Studoras hemsida.
Hur länge kan jag prova en kurs?
– Du kan prova en kurs utan kostnad i 24 timmar. Från det att du aktiverar din kostnadsfria testperiod börjar en nedräkning på 24 timmar.
Hur många kurser kan jag prova?
– Du kan prova samtliga av våra kurser utan kostnad men kan endast prova respektive kurs en gång. När din provperiod är slut kommer det stå att kursen är ”provad”.
Anteckningar, flashcards och kompletterande material
Finns det kompletterande material till alla kurser och delkurser?
– Det sker löpande en produktion av kompletterande material, t ex poddar, filmer, och bildspel, inom de olika ämnena så det kan variera mellan dem med vilka som har respektive material. När det publiceras nytt material så får du, som köpt en kurs, tillgång till detta.
Kan jag lyssna på en podd/video när min telefon är låst (låsskärmen aktiverad)?
– Ja, i de flesta fall, dock kan det i vissa fall begränsas av mobilens och webbläsarens inbyggda spelare som Studora använder sig av för att spela upp ljud och video i mobilen.
Kan jag ladda ner videor eller poddar?
– Nej, filmer och poddar strömmas direkt till din spelare.
Varför kan jag inte ta bort min sista anteckning?
– För att du lätt ska kunna komma igång med anteckningarna så har ditt konto alltid minst en anteckning. Den sista anteckningen går inte att radera men du kan ändra allt innehåll i anteckningen.
Kan jag ladda ned anteckningar?
– Det går inte att ladda ner en anteckning som en fil, men du kan hantera texten hur du vill.
Hur sparas en anteckning?
– Din anteckning sparas så fort du byter sida eller laddar om sidan du redan är på samt om du väljer en annan anteckning i anteckningslistan. Vi har även lagt in en automatisk sparning som sker efter du har varit inaktiv under en kort period
Hur sparas ett flashcard?
– Ditt flashcard sparas så fort du byter sida. Vi har även lagt in en automatisk sparning som sker efter du har varit inaktiv under en kort period.
Jag råkade ta bort en anteckning/flashcard – går det att få tillbaka det?
– Nej. Efter det att du valt att ta bort samt bekräftat att det ska tas bort så tas anteckningen/flashcard bort permanent.
Varför kan man inte filtrera anteckningar på färg?
– Färgernas funktion är för att lättare hitta grupper av anteckningar med en snabb överblick i listan.
Kan jag exportera en anteckning till Excel eller csv eller liknande?
– Nej, det går inte att exportera anteckningar.
Hur tar jag bort en anteckning?
– Öppna anteckningen genom att välja den i listan och sedan väljer du soptunnan bredvid färgväljaren. Du får sedan en fråga om du verkligen vill ta bort anteckningen samt en möjlighet att ångra efter bekräftelsen.
Hur skapar jag ett flashcard?
– Välj Flashcards i huvudmenyn och sedan välj “Lägg till kortlek”. Inne i kortleksvyn kan du ange titel och lägga till kort.
Hur redigerar jag ett flashcard?
– För ett flashcard i listan, ta fram menyn genom att välja de tre punkterna. I menyn väljer du redigera för att komma till redigeringsläge för ditt flashcard.
Hur ändrar jag det jag skrivit på ett flashcard?
– Text som du har skrivit på kortet i ditt flashcard kan du markera för att formatera eller ta bort. Du kan alltid skriva till mer text på dina kort i ett flashcard. Dina ändringar sparas automatiskt.
Hur namnger jag ett flashcard?
– För ett flashcard i listan, ta fram menyn genom att välja de tre punkterna. I menyn väljer du redigera för att komma till redigeringsläge för ditt flashcard. I redigeringsläge kan du enkelt lägga till eller ändra namn på ditt flashcard.
Hur lägger jag till respektive tar bort en tagg från ett flashcard?
– För ett flashcard i listan, ta fram menyn genom att välja de tre punkterna. I menyn väljer du redigera för att komma till redigeringsläge för ditt flashcard. I redigeringsläge kan du enkelt lägga till taggar (ta bort taggar) genom att markera (avmarkera) taggarna.
Hur tar jag bort ett flashcard?
– Välj Flashcards. Markera ett eller flera flashcards i listan med hjälp av funktionen Välj kortlek. Välj Ta bort och bekräfta ditt val. När du bekräftat valet är ditt flashcard borta. Du kan inte ångra borttagningen efter detta.
Kan man ha hur många anteckningar eller flashcards som helst?
– Ja, det finns ingen begränsning för hur många anteckningar eller flashcards du kan ha i Studora.
Jag råkade ta bort en anteckning eller flashcards – går det att få tillbaka det?
– Nej, tyvärr. Efter att du bekräftat ditt val för att ta bort en anteckning eller ett flashcard, går det inte att återställa det.
Kan jag arbeta med en anteckning samtidigt som jag läser boken i Studora?
– Ja. Tryck på anteckningsläge-knappen för att växla mellan enbart läsläge och anteckningsläge. Knappen hittar du till höger om Studoras logotyp överst på sidan. På en dator visas boken och anteckningen sida vid sida, på mobilen växlar du mellan att se boken och anteckningen.
Kan jag komma till listan över alla mina anteckningar samtidigt som jag läser boken med anteckning bredvid?
– Ja. Tryck på rubriken Anteckningar överst i anteckningen.
Hur skapar jag en ny anteckning när jag har en befintlig anteckning öppen bredvid en sida i boken?
– Tryck på rubriken Anteckningar överst på anteckningssidan för att komma till listan över dina anteckningar. Tryck på + Skapa ny anteckning (välj Standard eller Cornell).
Hur lägger jag till respektive tar bort en tagg från en anteckning?
– Skapar du en anteckning samtidigt som du har boken öppen får du en fråga om du vill koppla anteckningen till boken. Du kan närsomhelst enkelt lägga till taggar (ta bort taggar) genom att markera (avmarkera) taggarna som återfinns högst upp på anteckningssidan.
Planering
Vilka typer av uppgifter kan jag lägga in i planeringsverktyget?
– Du kan lägga in fem olika typer av uppgifter som ska vara klara till ett visst datum:
Tenta/inlämningsuppgift. Lägg in information om när du har en tenta eller inlämningsuppgift.
Uppgift. Lägg in en uppgift som du planerar att göra, som inte direkt är kopplat till en tenta, kurslitteratur, anteckning eller flashcards, t.ex. "Gå igenom grupparbete inför inlämning.".
Kurslitteratur. Lägg in läshänvisningar för den kurslitteratur som du har köpt åtkomst till i Studora eller en fysisk bok.
Anteckning. Lägg in en länk till en anteckning som du vill repetera eller arbeta vidare med.
Flashcards. Lägg in en länk till en kortlek som du vill repetera inför tentan.
Kan jag lägga in en påminnelse för mina uppgifter?
– Ja. Du kan ange ett påminnelsedatum för varje uppgift. Du får sedan en notifikation på skärmen på det datum som du har valt för påminnelsen. Notifikationen syns endast om du är inloggad i Studora på påminnelsedatum och 14 dagar efter. En notifikation visas tills du stänger den eller öppnar uppgiften (boken, anteckningen, flashcard) från notifikationen.
Vad händer när jag väljer ”ÖPPNA” i en notifikation för påminnelser för anteckningar eller flashcards?
– Från notifikationen tillhörande flashcards och anteckningar kan du gå direkt till den kortlek eller anteckning som du har angett i uppgiften.
Kan jag sortera mina uppgifter?
– Ja. När du trycker på kalender-knappen ovanför din lista över uppgifter sorteras de i datumordning.
Vad betyder färgerna som ibland syns på slutdatum på mina uppgifter?
– Färgerna indikerar hur många dagar det är kvar till slutdatumet för uppgiften.
Grön: 5 dagar kvar
Orange: 3 dagar kvar
Röd: 1 dag kvar